Bardzo ważne jest przygotowanie atrakcyjnie wyglądającej prezentacji. Dzięki temu tekstowi dowiesz się, jak tworzyć przejrzyste i ciekawe slajdy, nie zawierające ani zbyt dużej, ani zbyt małej ilości informacji.
Po co te slajdy?
Według wyników badań slajdy zapewniają:
- większą siłę przekonywania – dzięki wizualizacji przemawiający może skrócić swoją prezentację aż o 28 proc. Dzięki temu słuchacze lepiej przyswajają przekazywane informacje, a propozycje rozwiązań przedstawionych w prezentacji dwa razy częściej spotykają się z aprobatą słuchających;
- lepszą zapamiętywalność – jeśli do swojej werbalnej prelekcji dodasz wizualizację, to zapamiętywalność treści przez publiczność wzrośnie aż o 10 proc. Uczniowie przyswajają słownictwo dwa razy lepiej jeśli podczas nauki wykładowca do swojej prezentacji doda slajdy z obrazkami;
- większą przejrzystość przedstawianych treści – ludzie przyswajają około 7 proc. informacji przekazywanych werbalnie. Jeśli dołączysz do tego obraz lub animację, to zapamiętywalność wzrasta aż do 87 proc.
Jak to dobrze zrobić?
Postaraj się, aby na jednym slajdzie było nie więcej niż 40 słów. Używaj dużych, wytłuszczonych fontów – będą widoczne nawet z końca sali. Fonty bezszeryfowe takie jak Arial i Comic Sans MS są bardziej czytelne na ekranach i rzutnikach niż fonty szeryfowe takie jak Times New Roman (te z kolei lepiej czyta się na papierze). Aby zaznaczyć najważniejsze punkty i terminy w prezentacji, używaj pogrubienia, pochylenia i kolorów. Pamiętaj o spójności wizualnej slajdów.
Pamiętaj, że stosowany przez ciebie język powinien być wyrazisty i zwięzły. Staraj się konstruować tekst w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. „Otwieram własny biznes” zamiast „Jak otworzyć własny biznes?”. Stosuj wypunktowania, aby Twoja prezentacja była bardziej przejrzysta. Co prawda to niezgodne z zasadami interpunkcji, ale nie kończ punktatorów kropkami, średnikami, przecinkami ani innymi znakami interpunkcyjnymi. Stosuj je tylko w przypadku, gdy w prezentacji pojawiają się cytaty. Każdy znak interpunkcyjny zakłóca proces odbioru informacji.
Używaj obrazków albo projektów, aby szybko i skutecznie przekazać informację. Stosuj cliparty. Pamiętaj jednak, że każdy z nich ma pomóc Ci w przekazywaniu informacji, a nie być tylko ozdobnikiem.
Diagramy i grafy są przydatne do pokazania relacji między zmiennymi, które masz zaprezentować. Wystarczy jeden rzut oka, aby uzyskać niezbędne informacje. Pamiętaj jednak, że tworząc graf, wykres albo tabelę najważniejsza jest informacja, a nie liczby, które przedstawiają. Zrezygnuj z krótkich, ogólnikowych nazw grafów na rzecz dłuższych, opisowych, np. „Wyniki sprzedaży pokazują znaczące wzrosty” zamiast „Sprzedaż 2016”. Dzięki temu odbiorcom będzie wystarczyło zapamiętanie nazwy grafu zamiast całego wykresu. Używanie rzeczowników odczasownikowych takich jak „wzrost”, „spadek” i „wykazywanie tendencji” doskonale obrazują zmiany zachodzące na przestrzeni czasu.
Po stworzeniu prezentacji sprawdź ją jeszcze przynajmniej dwa razy. Małe błędy takie jak literówki, błędy rzeczowe i niespójności wizualne (np. inne tło albo font na jednym slajdzie) nie powinny zdarzać się profesjonalistom.
Po dokonaniu ostatecznych poprawek czas na przećwiczenie prezentacji. Na początku poćwicz w samotności. Średni czas przeznaczony na jeden slajd powinien wynosić 40–90 sek. Pamiętaj również, że średni czas, kiedy słuchacze są w stanie skupić uwagę na prezentacji to 8 min.
Aby być pewną, że żadna z informacji zawartych w prezentacji nie umknęła słuchaczom, sporządź z niej notatkę i daj każdemu obecnemu na sali kopię, którą będzie mógł zabrać ze sobą.
Podsumowanie
- slajdy muszą być przejrzyste. Unikaj natłoku informacji. Nie ścieśniaj. Używaj dużych, pogrubionych fontów;
- sprawdź prezentację przed wystąpieniem;
- używaj clipartów i grafik, ale bądź przy tym rozsądna;
- uważnie wyedytuj gotową prezentację;
- miej gotową notatkę z prezentacji dla każdego słuchacza.
Na wszelki wypadek zawsze bądź przygotowana na problemy techniczne. Przygotuj drugą wersję prezentacji bez użycia PowerPointa. Posłuż się napisanymi dla słuchaczy notatkami. Dzięki nim będziesz mogła pokazać im grafy i tabele zawarte w prezentacji bez użycia komputera i rzutnika.
Teraz żadna prezentacja nie powinna Cię zaskoczyć ani być zbyt dużym wyzwaniem. Powodzenia i do dzieła! 😉