Są takie sytuacje w życiu, kiedy trzeba wykazać się umiejętnością prowadzenia niezobowiązujących rozmów. Nawet ci, którzy wolą milczeć i pozwalają mówić innym, powinni zapoznać się z naszą poradą o sztuce small talk.
Small talk wcale nie jest taki trudny, gdy zna się kilka trików. Jeżeli czujesz się niepewnie w prowadzeniu niezobowiązujących rozmów, zacznij ćwiczyć tę umiejętność z członkami swojej rodziny i przyjaciółmi. Im więcej ich przeprowadzisz, tym poczujesz się pewniej w trakcie kolejnej niezobowiązującej konwersacji.
Bądź przygotowana
Zanim pójdziesz na event, zasięgnij informacji o jego uczestnikach i firmie, która go organizuje. Możesz sobie nawet przygotować listę z pytaniami do konkretnych osób. Przejrzyj ją przed wyjściem.
Bądź przystępna
Zanim jeszcze otworzysz usta, twoje ciało powie już wiele na temat nastawienia, z jakim pojawiłaś się na evencie. Dlatego więc, po przekroczeniu progu sali, na której odbywa się spotkanie przyjmij postawę otwartą i swobodną. Witaj się z napotkanymi osobami. Spoglądaj im przy tym w oczy i uśmiechaj się.
Bądź otwarta
Zastanów się, jakimi informacjami na swój temat mogłabyś się podzielić z uczestnikami spotkania. To mogłoby być coś na temat sportu, którym interesuje się twoje dziecko, twoich ostatnich wakacji. Mogłabyś również powiedzieć, jak długo pracujesz w firmie, albo cokolwiek, co pasuje do okoliczności.
Zachęcaj do rozmowy
Podczas rozmowy z uczestnikami spotkania zadawaj pytania o różne aspekty ich życia. Możesz zapytać, ile mają dzieci, skąd pochodzą, jakie mają hobby. Niektóre osoby uwielbiają mówić na swój temat, dlatego słuchaj je i pozytywnie komentuj to, co mówią. Są też tacy, którzy mogą uznać, że twoje pytania są zbyt osobiste, dlatego musisz zachować umiar, aby nie wzięto cię za osobę zbyt wścibską.
Unikaj pytań, na które można odpowiedzieć jednym słowem
Spróbuj zadawać pytania, które wymagają przemyślanych i dłuższych odpowiedzi. Jedno z nich może brzmieć: dlaczego zdecydowała się pani na pracę w tej firmie?, a inne: jak poznała pani swojego męża?. Jeśli twój rozmówca mieszkał w kilku różnych miejscach, możesz go zapytać, które z nich było jego ulubionym.
Przedstawiaj innych ludzi sobie nawzajem
Przedstawiaj sobie ludzi, którzy się nie znają. Wymień ich imiona i nazwiska. Powinnaś również podać informacje na ich temat, które mogłyby być wstępem do rozmowy. Jeśli np. przedstawiasz Joannę z działu marketingu, możesz też wspomnieć, że jest świetna w prognozowaniu tendencji rynkowych. A w przypadku informatyka Piotra możesz dodać, że nikt lepiej od niego nie poradzi sobie z zawirusowanym komputerem.
Nie bój się zmiany tematu
Jeśli w czasie rozmowy czujesz, że temat wam nie leży, zmień go. Twój rozmówca zapewne to doceni.
Nie krytykuj i nie plotkuj
Nie obgaduj uczestników eventu. Powstrzymaj się również przed krytykowaniem firmy, która zorganizowała spotkanie, jedzenia, które podano, czy miejsca, w którym się obecnie znajdujecie. Nawet jeśli nie bawisz się najlepiej i wszystko cię drażni, to na pewno znajdziesz jakieś neutralne tematy do rozmowy.
Nie stój w kącie
Nie stój przez cały wieczór w kącie. Jeżeli zobaczysz grupkę ludzi, którzy ze sobą rozmawiają, upewnij się, że znasz przynajmniej jedną z nich i podejdź. Włącz się do rozmowy.
Podczas rozmowy nie rozglądaj się po sali
Skup swoją uwagę na swoim rozmówcy. Rozglądanie się po sali może sprawić, że osoba ta pomyśli, iż nie jesteś zainteresowana tym, co mówi. Nawet jeśli tak jest, to zachowuj się grzecznie i skup uwagę na tej osobie tak długo, jak długo będziecie rozmawiać.