W większości przypadków, kiedy ludzie narzekają na pracę, mają problem ze swoim szefem. I nie trzeba robić specjalistycznych badań i wywiadów, aby o tym wiedzieć. Wystarczy spytać znajomych, co najbardziej denerwuje ich w pracy. Gwarantuję, że w odpowiedzi posypie się lawina problemów, które albo powoduje ich bezpośredni przełożony, albo mogą właśnie przez niego zostać w prosty sposób rozwiązane.
Jest 6 głównych powodów dla których pracownicy nie są lojalni wobec swoich korporacji:
- Ich praca i inicjatywy nie są doceniane przez szefa
- Ich wolny czas jest ograniczany: praca po godzinach, w weekendy i służbowe telefony w czasie urlopu
- Brak zainteresowania i wsparcia ze strony pracodawcy w kwestii ich rozwoju osobistego, a wręcz utrudnianie go, np. przez konieczność pracy w weekendy
- Przedmiotowe traktowanie i brak wyrozumiałości w takich kwestiach jak nagła choroba czy urlop macierzyński
- Brak integracji z zespołem: za sukces odpowiadamy wszyscy, za porażkę – tylko ten, kto popełnił błąd
- Brak zaufania ze strony przełożonych
„Jeśli traktujesz ludzi należycie, w 90 proc. odpowiedzą ci tym samym” – Franklin D. Roosevelt
Wyobraź sobie taką sytuację: członek twojej rodziny nagle trafia do szpitala. Idziesz do swojego szefa i opowiadasz mu o całej sytuacji. A on, zamiast z łaską pozwolić ci na jeden dzień wolnego, osobiście wiezie cię do szpitala i sam nie pozwala, abyś wróciła do pracy póki sytuacja się nie ustabilizuje. Czy łatwo będzie ci zostawić takiego człowieka i iść do innej firmy? Nie sądzę…
„Nikogo nie obchodzi jak dużą posiadasz wiedzę, dopóki nie dowiedzą się jak bardzo ci zależy” – Theodore Roosevelt
Dobrze działający biznes to przede wszystkim ludzie, którzy tworzą świetnie zgrany zespół. Podstawowym zadaniem szefa jest dbanie o to, aby morale w jego szeregach nie spadały, a wręcz stale rosły. Jeśli członkowie twojego zespołu dobrze się ze sobą dogadują i chętnie spędzają wspólnie czas również po za pracą, nie masz o co się obawiać. Żaden z nich nie odejdzie jeśli nie będzie musiał, bo byłoby to dla niego jak opuszczenie własnej rodziny.
Transparentność działań, jasno postawione zasady, autentyczność relacji i widzenie w pracowniku człowieka – to podwaliny pod relacje, które wychodzą poza mury biura. Jeśli chcesz, aby twoi pracownicy wyszli dla ciebie poza schemat pracy i przebiegli dodatkowy kilometr, musisz upewnić ich w tym, że zrobisz dla nich to samo.
„Rozwijaj swoich pracowników tak długo, aż będą mogli odejść, ale traktuj ich na tyle dobrze, żeby nie chcieli tego zrobić” – Richard Branson
Przełożeni w korporacjach dzielą się na dwa rodzaje: managerów i liderów. Liderzy inspirują swoich podwładnych do ciągłego rozwoju i próbowania nowych rzeczy. Managerowie sprowadzają ludzi na samo dno, a w efekcie – sprawiają, że ci właśnie ludzie odchodzą. Którym z nich chcesz być? Nigdy nie zapominaj, że masz pieczę nad zwykłymi ludźmi, którzy przeżywają prywatne dramaty i rozterki. Mają swoje pragnienia, ambicje i małe radości. I traktuj ich… jak ludzi!