zamknij
Jak zarządzać pracownikami starszymi od siebie?

Jak zarządzać pracownikami starszymi od siebie?

0udostępnień

Pokolenie 50+ coraz rzadziej spotykamy w korporacjach i nowo powstałych firmach. Tymczasem specjaliści HR zgodni są co do tego, że przedstawiciele każdego z pokoleń wnoszą do środowiska pracy unikalne wartości. Dlaczego warto zatrudniać osoby z doświadczeniem i jak efektywnie z nimi współpracować?

Baby boomers to osoby urodzone w wyżu demograficznym z lat 1946-1964. Dzisiejsi pięćdziesięciolatkowie przeżyli najważniejsze wydarzenia powojennej historii Polski, a przez to mogą pochwalić się unikatową cechą. Chodzi o doświadczenie, nie tylko to życiowe, ale i zawodowe. To właśnie oni obserwowali i współtworzyli zmieniające się warunki rynkowe – od czasów ich powstania w powojennej Polsce, aż do dnia dzisiejszego. To wartość, która owocuje umiejętnością dogłębnego zrozumienia problemów firmy oraz znajdywania sprawdzonych, a jednocześnie nieszablonowych sposobów na ich rozwiązywanie.

Zwalczaj ageizm

To nie wszystko. W odróżnieniu od młodszych pokoleń, baby boomersi nie pracują, aby żyć, a żyją by pracować. Osoby w wieku 50+ cechuje, więc o wiele wyższa lojalność w stosunku do pracodawcy, a także silna motywacja do pełnienia służbowych obowiązków. Dlatego działania tego typu pracowników cechuje wysoka efektywność, która rozsądnym menedżerom służy za wzór i narzędzie do usprawniania pracy całego zespołu.

Niestety to nadal wyjątki. Na przeszkodzie do efektywnej współpracy młodszych i starszych pracowników często stoi wzajemne niezrozumienie. Efektem jest mur, który coraz częściej owocuje tzw. ageizmem (dyskryminacja ze względu na wiek), a w efekcie – eliminacją osób starszych. To błąd. Ale jak go naprawić?

Korzystaj z doświadczenia

fotolia_18232526_subscription_l
Fot. Fotolia.com

Najczęstszym błędem popełnianym przez młodych współpracowników osób w wieku 50+ jest przeświadczenie o dyskwalifikującym ich niedostosowaniu do współczesnych realiów. Zamiast starać się udowodnić sobie i starszym współpracownikom, że „świat się zmienił”, pamiętaj, że konsekwencje rewolucji, której dokonał internet, to nie pierwsza zmiana, jakiej doświadczają osoby z większym stażem. Warto uzmysłowić sobie, że światem nadal rządzą te same mechanizmy, zmieniają się jedynie narzędzia i tempo. Nie traktuj, więc osób w dojrzałym wieku, jak dzieci. Wręcz przeciwnie, dowiedz się, czego możesz się od nich nauczyć.

Postaw na zespół

Pokolenie 50+ lubi pracę zespołową. Są doskonałymi mediatorami, którzy docenieni, pozytywnie wpływają na atmosferę w środowisku pracy. Dlatego warto powierzać im obowiązki wymagające kontaktu z innymi działami, za sprawą których wykorzystają wypracowany przez lata kapitał społeczny. Warunkiem jest jednak wybór takich zadań, które są istotne i wymagają odpowiedzialności. Osoby z pokolenia 50+ cechuje bowiem wysoki stopień poczucia obowiązku, a więc wykonywanie błahych zadań nie będzie przynosić zawodowej satysfakcji.

W pracy z osobami, które przekroczyły 50. rok życia warto zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa. To jedna z tych domen środowiska pracy, które pracownicy z pokolenia baby boomers cenią najwyżej. Jak o to zadbać? Unikaj motywacji w formie częstych ewaluacji. Doświadczone osoby mogą odczytywać je jako próbę oceny ich efektywności. Staraj się również zadbać o to, by nie piętnować różnic pomiędzy starszym, a młodszym pokoleniem, które przejawia się chociażby w biegłości korzystania ze sprzętu komputerowego. W tym celu warto przeszkolić pracowników działu IT i zachęcić ich do gotowości do pomocy. Seniorzy powinni czuć, że sprzęt komputerowy to jedynie narzędzie pracy, a nie wyznacznik ich kompetencji.

Dąż do kompromisu

Zadbaj o dialog pomiędzy pokoleniami. Niekoniecznie organizując obowiązkowe warsztaty komputerowe czy lekcje języka angielskiego dla pokolenia 50+. Myśl niestandardowo i zastanów się, czego osoby z większym doświadczeniem mogą nauczyć młodszych współpracowników. Dbaj o zacieranie się granic, w czym pomocna może okazać się sztuka kompromisu. To co dla starszego pokolenia nie przystaje w miejscu pracy, dla młodszych pracowników może być normą. Prywatne rozmowy? Owszem, ale nie przy biurku lecz w wyznaczonych do tego strefach. Przeklinanie? Nie przy biurku. Takich niuansów może być wiele. Jak je dostrzec? Staraj się rozumieć obie strony.

Skórzane buty damskie – trendy na sezon jesień/zima 2016

Domowe biuro – jak się zorganizować?