zamknij
Motywacja pracowników: wynagrodzenia czy dodatki pozapłacowe?

Motywacja pracowników: wynagrodzenia czy dodatki pozapłacowe?

0udostępnień

Jak skutecznie motywować pracowników i managerów? Przede wszystkim trzeba wiedzieć, czego oczekują sami zainteresowani i jakie mają wymagania względem pracodawców. Badania potwierdzają, że brak zadowolenia z pracy i zarobków skutkuje większą rotacją pracowników.

Motywacja to niezmiernie istotny czynnik w zarządzaniu personelem. Zaangażowanie pracowników i przedstawicieli kadry kierowniczej przynosi wymierne korzyści i przybliża firmę do osiągania sukcesów. Motywacja do pracy służy nie tylko do zwiększania efektywności zatrudnionych, co z kolei przekłada się na lepsze zaspokajanie potrzeb klientów, wyższą jakość usług i szybsze osiąganie biznesowych celów. To także ważny czynnik budowania lojalności. Zmotywowani i usatysfakcjonowani pracownicy chętniej pozostaną w szeregach organizacji.

Jak wynika z badania „Barometr Pracownika 2015”, przeprowadzonego przez firmę IPSOS na zlecenie Edenred, aktywni zawodowo Polacy rzadko są zadowoleni z pracy. Taki stan potwierdza tylko 22 proc. badanych. 60 proc. odczuwa szczęście od czasu do czasu, a 13 proc. w ogóle nie może tego o sobie powiedzieć. Natomiast aż 37 proc. Polaków deklaruje spadek motywacji do pracy. To sprawia, że w sumie niemal połowa badanych rozgląda się za nowym miejscem pracy. W tej grupie 7 proc. ankietowanych aktywnie poszukuje nowego zatrudnienia, a 41 proc. jest otwartych na propozycję. Co mogłoby ich zatrzymać w firmach, w których obecnie zajmują swoje stanowiska?

Blisko 60 proc. niezadowolonych z pensji

Jak się okazuje na spadek motywacji i zaangażowania Polaków w dużej mierze wpływa wysokość wynagrodzenia. Zarobki poniżej oczekiwań są najczęstszym powodem do zmiany zatrudnienia. Niezadowolenie ze zbyt niskiej pensji wyraziło aż 58 proc. osób przebadanych przez IPSOS. To najwyższy wynik spośród wszystkich 14 państw w których przeprowadzono ankietę. Wysokość zarobków uzyskała więcej głosów niż na przykład stres.

Fot. Fotolia.com

To oznacza, że w Polsce wciąż najlepszą motywacją do pracy jest atrakcyjne wynagrodzenie. Pracodawcy jednak niechętnie windują pensje i raczej rzadko kiedy przyznają podwyżki. Dlatego też warto posługiwać się raportami płacowymi, dzięki którym firmy mogą dostosowywać system wynagradzania pracowników do aktualnej sytuacji na rynku. Raport Płacowy pozwala zorientować się, jak wynagradzają inni w branży i na danym stanowisku. W ten sposób można stworzyć system wynagrodzeń, który będzie konkurencyjny wobec innych przedsiębiorstw. To z kolei pozwoli zatrzymać w szeregach organizacji specjalistów i managerów.

Nie tylko płaca motywuje

Pracodawcy, którzy stawiają wyłącznie na wysokość wynagrodzenia popełniają duży błąd. Coraz częściej pracownicy, szczególnie młodszego pokolenia, podkreślają rolę innych narzędzi motywacyjnych. Oprócz możliwości rozwoju i elastycznych warunków zatrudnienia podawane są różnego rodzaju benefity. Z raportu „Barometr Pracownika 2015” wynika, że dużą popularnością cieszą się systemy kafeteryjne: dopłaty do posiłków (83 proc. wskazań), dopłaty do zajęć sportowych (69 proc.), podarunki na święta i dofinansowania wakacji (67 proc.). Dane badania „Motywacje menedżerów 2016” zrealizowanego przez Legg Mason wskazują, że wśród dodatków pozapłacowych dużą rolę odgrywa dodatkowa opieka medyczna. Z tego świadczenia cieszy się 78 proc. managerów zatrudnionych w Polsce. Równie wysoko – 74 proc. zadowolonych osób – oceniono samochód służbowy.

Na rolę dodatków pozapłacowych w motywowaniu pracowników uczula firma konsultingowa Advisory Group TEST Human Resources. Według danych wydawanego przez agencję Raportu Płacowego służbowym samochodem mogą pochwalić się przedstawiciele kadry kierowniczej wyższego szczebla. Takim dodatkiem do pensji dysponuje 74 proc. CEO firm (jeżdżą głównie samochodami marki BMW). Ze służbowego auta korzysta co drugi dyrektor, który najczęściej podróżuje modelem Opla. W przypadku kierowników popularność tego dodatku pozapłacowego spada do 22 proc. – głównie mogą oni liczyć na Skodę. Najbardziej powszechnym dodatkiem pozapłacowym wśród polskich firm jest służbowa komórka. Z telefonu korzysta ok. 70 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej oraz więcej niż co trzeci specjalista.

Przedsiębiorcy nie mają łatwego zadania, by motywować podwładnych i dbać o ich zadowolenie z pracy. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, czego oczekują sami pracownicy. W Polsce stymulująco działa wielkość wypłaty, choć dodatki do pensji są nie mniej istotne. Na szczęście pracodawcy dysponują pomocnymi narzędziami w projektowaniu polityki płacowej firmy.

sukces w komunikacji

Jak cię widzą, tak cię piszą? 6 cech, które świadczą o wysokiej inteligencji

Gdzie zorganizować firmowe szkolenie lub konferencję?