Planowanie sukcesji to wybór następców na najbardziej kluczowe stanowiska w firmie. Robi się to na wypadek „utraty” pracownika na takim stanowisku. Jest to skuteczny sposób na zminimalizowanie ryzyka utraty ciągłości kluczowych procesów biznesowych.
Sukcesorzy to osoby, które osiągają zazwyczaj wysokie wyniki operacyjne, a także wysokie noty podczas okresowej oceny pracowników.
Aby wybrać sukcesorów, należy postępować według poniższych kroków:
1. Identyfikacja kluczowych procesów i stanowisk
Dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania organizacji należy w pierwszym kroku skupić się na identyfikacji najważniejszych procesów biznesowych mających na niego największy wpływ. Mogą to być: sprzedaż, obsługa, finanse itp. Następnie określamy kluczowe stanowiska mające wpływ na te procesy. Brak odpowiedniej osoby na wybranym stanowisku wyraźnie zaburza funkcjonowanie całego procesu.
2. Określenie wymagań stanowiskowych
Kolejnym krokiem jest dokładne określenie wymagań na wybranych stanowiskach. Podobnie, jak podczas przygotowywania procesu rekrutacji, wykorzystujemy tu zakres obowiązków, odpowiedzialności, a także profil kompetencyjny i osobowościowy.
3. Wybór sukcesorów
Wybieramy następnie sukcesorów. Najczęściej wskazują na nich osoby zajmujące aktualnie kluczowe stanowiska. Przyjmuje się, że w pierwszej kolejności następców szuka się bezpośrednio w komórce, której sukcesja dotyczy. W dalszej kolejności wśród stanowisk z innych struktur, ale zbliżonych kompetencyjnie.