Deklarowana w umowie z dostawcą usługi internetowej prędkość internetu może być zupełnie inna niż rzeczywista jej wartość. Powodem takiej sytuacji jest słaba jakość łącz lub szereg czynników, które obniżają prędkość internetu. Jak to zmienić?
Rzeczywista a reklamowana prędkość internetu
Wielu klientów, chcąc mieć dostęp do super szybkiego internetu, płaci wysoki abonament, ale nie otrzymuje w zamian tego, co by chciało. Operator może zapewniać w umowie łącze o prędkości pobierania do 100 Mbps, a w rzeczywistości okazuje się, że jest to 30 Mbps. Warto wykonać pomiar prędkości internetu, aby przekonać się, jak jest na prawdę. Niemniej, niekoniecznie wynik znacznie poniżej 100 Mbps będzie podstawą do złożenia reklamacji u dostawcy internetu. Może się zdarzyć, że niższa przepustowość łącza nie wynika z winy operatora, ale z obciążania łącza przez samego użytkownika.
Ciekawostki
Raport Komisji Europejskiej z 2014 roku stworzony na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę SamKnows Limited wskazuje, że w Europie rzeczywista prędkość pobierania przez internet wynosi 75,6 proc. prędkości reklamowanej przez dostawców. W porównaniu z rokiem 2013 udział rzeczywistej przepływności łączy przy pobieraniu danych w stosunku do reklamowanej przez operatorów w zasadzie nie uległ zmianom.
Największe różnice występują w tym zakresie we Francji – klienci mają do dyspozycji zaledwie 45 proc. sugerowanej w ofercie prędkości. Polska uzyskała pod tym względem stosunkowo dobry wynik – 86,32 proc. w 2014 roku. Na pierwszym miejscu uplasowała się Słowacja z rezultatem 91,13 proc.
Wina po stronie użytkownika
Przyczyna wolnego łącza internetowego niekoniecznie musi spoczywać na nierzetelnym dostawcy usługi. Może on zapewniać szybkość łącza zgodną lub tylko nieznacznie odbiegającą od wartości deklarowanej w umowie, a i tak wyniki pozostają niezadowalające dla klienta. Powodami mogą być m.in.:
- nieprawidłowo skonfigurowany router,
- brak najnowszego oprogramowania sieciowego,
- problemy w systemie operacyjnym.
Po wykonaniu testu szybkości łącza internetowego można poznać szybkość pobierania i wysyłania danych oraz tzw. ping, czyli opóźnienie. Jeśli prędkość internetu jest znacząco inna od wartości zawartej w umowie z dostawcą usługi, można spróbować samodzielnie naprawić ten problem w poniższych krokach.
Krok 1.
Należy zainstalować najnowsze sterowniki do karty sieciowej oraz oprogramowanie firmware do routera. Sterowniki znajdują się na stronie internetowej producenta.
Krok 2.
Aktualizacja oprogramowania firmware do routera może pomóc w uzyskaniu szybszego łącza internetowego. Nazwa routera znajduje się na samym urządzeniu wraz z nazwą producenta i oznaczeniem modelu. Podobnie na stronie firmy, która wyprodukowała router, sprawdza się, czy dostępny jest najnowszy firmware. Aktualizacji oprogramowania z reguły dokonuje się w panelu administracyjnym. Po jej wykonaniu należy ponownie uruchomić komputer. Jeśli w teście prędkości internetu wartości nadal będą zbyt niskie, trzeba sprawdzić, czy w systemie nie ma uruchomionych aplikacji lub usług w dużym stopniu obciążających łącze.