Praca to skupisko ludzi o różnych charakterach, przyzwyczajeniach i upodobaniach. Łatwo w niej o konflikt – nawet z błahych powodów. A jak wiemy, nieporozumienia psują atmosferę w pracy. Dlatego warto dbać o dobre relacje z szefem i ze współpracownikami. Dzięki dobrej atmosferze w pracy z przyjemnością będziesz do niej przychodziła.
Szacunek i zaufanie szefa
Przyjmij do wiadomości, że nie wolno kwestionować zachowań i decyzji przełożonego przy innych współpracownikach i klientach – nawet, gdy uważasz, że są one nie do przyjęcia i po prostu nieprzemyślane. Lepiej będzie jeśli swoją opinię zachowasz dla siebie.
Nie podawaj w wątpliwość słów swojego szefa. Jego polecenia wykonaj bez dyskusji, chyba że zapyta cię o twoje zdanie.
Kiedy usłyszysz od swojego szefa krytykę, nie wybuchaj złością, lecz wyciągnij z niej wnioski.
Nie powinnaś ustalać spraw zawodowych bez wiedzy swojego szefa z jego przełożonymi. To na pewno mu się nie spodoba.
Pamiętaj, że dobra relacja z przełożonym to klucz do sukcesu.
Dobre relacje ze współpracownikami
Równie ważne jak relacje z szefem są stosunki ze współpracownikami. Z nimi bowiem przebywasz najczęściej. Aby utrzymywać ze współpracownikami dobre relacje, spróbuj zastosować poniższe porady:
Przede wszystkim nie powinnaś być źródłem plotek i uczestniczyć w obmawianiu innych współpracowników. Plotki nie tylko zabijają dobrą atmosferę w pracy, ale mogą również krzywdzić osoby, których dotyczą.
Poprawne relacje w pracy istnieją również wtedy, gdy pracownicy z chęcią pomagają sobie w sprawach służbowych. To miło kiedy ktoś może liczyć na ciebie; chętniej rewanżuje się ci się tym samym.
Nie obarczaj swoimi zadaniami innych współpracowników, bo to wzbudzi ich irytację. Jeśli rzeczywiście masz więcej pracy niż inni, porozmawiaj o tym ze swoim szefem.
Jeśli ktoś zwierzy ci się z problemów związanych z pracą, to bądź lojalna i zostaw tę rozmowę między wami. Inaczej stracisz zaufanie współpracowników.
Staraj się panować nad swoimi emocjami – nie krzycz, nie obrażaj się, nie płacz i nie wywołuj kłótni. Kiedy czujesz, że narasta w tobie złość, która jest trudna do opanowania, wyjdź z pokoju, zrób sobie herbatę, uspokój się i jeszcze raz przemyśl powód swojego zdenerwowania.
To co drażni innych pracowników a tym samym psuje dobrą atmosferę w firmie, to gdy jeden z pracowników chwali się przed szefem wykonanym zadaniem, „podlizuje”, a nawet skarży. Tego typu zachowania, znane głównie z przedszkola, powodują, że niechętnie utrzymujemy kontakt z taką osobą. Jeśli zatem chcesz dobrych relacji ze współpracownikami, to wystrzegaj się takich zachowań.
Naucz się przyznawać do błędów – wszak nie ma ludzi, którym błędy się nie przydarzają (z wyjątkiem tych, którzy nic nie robią). Przeproś za błąd i zaproponuj sposób, w który mogłabyś go naprawić. Takie zachowanie będzie świadczyło o twojej odpowiedzialności. Pamiętaj, że zatajenie błędu może narazić firmę na szkody i na pewno przyczyni się do tego, że stracisz zaufanie swojego szefa i współpracowników.
Bądź życzliwa dla innych i jak najczęściej uśmiechnięta. Uśmiech potrafi przełamać każde lody. Dzięki niemu będziesz postrzegana jako osoba sympatyczna i przystępna.
Jeśli w firmie znajdzie się osoba, która bez powodu jest niechętna tobie a będzie zależało ci na dobrych z nią relacjach, to spróbuj ją przekonać do siebie. Zaproponuj jej spotkanie poza pracą. Być może w czasie spotkania przy kawie okaże się, że macie ze sobą wiele wspólnego, a to zbliża do siebie.
Podczas konfliktu w pracy spróbuj być mediatorem. Aby wcielić się w tę rolę, musisz pozbyć się swoich sympatii i antypatii. Wysłuchaj argumentów obu skłóconych stron. Nie oceniaj, nie krytykuj. Staraj się pokierować ich rozmowę w taki sposób, aby – mówiąc o swoich odczuciach – zrozumiały, że nie ma sytuacji bez wyjścia i spraw, których nie można rozwiązać. Zyskasz wtedy uznanie swojego szefa i współpracowników.
To co niszczy dobrą atmosferę w pracy to narzekanie. Ciągłe utyskiwanie na wszystkich i na wszystko nakręca negatywnie nie tylko osobę, która to robi, ale również tych, którzy jej słuchają.