Takie to zwariowane czasy nastąpiły, że kilkuletnie dzieci lepiej radzą sobie z obsługą telefonu niż z trzymaniem długopisu czy kredki. Dorośli zamiast listów wysyłają wiadomości e-mail napisane z użyciem klawiatury. Sporadycznie sięgamy po długopis, a najczęściej tylko po to, by podpisać wydrukowany dokument. Taki rozwój technologii. Jednak wbrew temu, co się wydaje, rozwój ten bardziej ogranicza niż przynosi korzyści, zwłaszcza w zakresie prawidłowego rozwoju dzieci.
Długopis niezbędny w nauce?
Pisanie, rysowanie i prawidłowe trzymanie długopisu czy kredki ma olbrzymie znaczenie w rozwoju fizyczno-intelektualnym dziecka. Pisanie jest jedną z nielicznych czynności, która w jednym czasie wymaga koncentracji oraz zaangażowania pamięci, stymulując mózg do pracy, rozwoju i nauki. Dzięki temu dziecko uczy się właściwej koordynacji wzrokowo-ruchowej i koncentracji, co przekłada się w przyszłości na łatwiejszą naukę pisania i czytania.
Jak zrobić to dobrze
Pierwsze próby trzymania długopisu czy kredek dzieci podejmują bardzo wcześnie, bo już od 1 do 2 roku życiu, stosując chwyt cylindryczny. Chwyt palczasty pojawia się w czasie 2 do 3 lat, a powyżej 3 lat dziecko zwykle zaczyna stosować zmodyfikowany chwyt trójpunktowy. Ćwiczenia z dzieckiem nad właściwym chwytem, opiekunowie powinni zacząć po ukończeniu przez nie 4 lat. Idealnie jest wówczas, kiedy dziecko potrafi trzymać długopis w trzech palcach, pomiędzy kciukiem i palcem wskazującym, który jest lekko zgięty oraz opierając długopis o środkowy palec. Palce na długopisie powinny trzymać go mniej więcej na wysokości 2 cm od dołu, a samo pisanie nie powinno być bolesne dla dłoni. Zbyt duże napięcie mięśni będzie powodowało szybsze zmęczenie i zniechęcenie. Ponadto nie jest wskazany za duży nacisk długopisu na kartkę, powodujący jej niszczenie.
Pomocne sposoby:
Przez lata udało się wypracować kilka metod pomocnych w nauce właściwego chwytu. Sukces każdej z nich zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka, dlatego trudno wskazać, która z nich jest najlepsza. Poniżej najczęściej stosowane:
- Chusteczka – pół chusteczki higienicznej dziecko „chowa” pod palcem małym i serdecznym. Następnie wolnymi palcami (kciuk, wskazujący, środkowy) chwyta długopis i zaczyna pisać, nie wypuszczając chusteczki.
- Gumka recepturka – należy nałożyć ją na nadgarstek dziecka, do dłoni włożyć długopis, a następnie nałożyć na niego od góry pętelkę z gumki. Spowoduje to właściwe ułożenie długopisu w dłoni.
- Nakładki – wykonane z przyjemnego materiału, mają kształt dostosowany do kształtu dziecięcej dłoni. Po założeniu jej na długopis dziecko niejako nie ma wyboru i musi trzymać go prawidłowo.
- Trójkątne przybory do pisania – podobnie jak w przypadku nakładek, ich trójkątny kształt ułatwia właściwe ułożenie paluszków na kredce czy długopisie.
Dobry chwyt
Poza praktycznymi poradami wpływającymi na idealne ułożenie długopisu w dłoni istotny wpływ odgrywa zapewnienie odpowiedniej aktywności dziecku. Częste poruszanie rączkami w różnych kierunkach, chwytanie przedmiotów o różnych kształtach, rysowanie dowolnych kształtów, umożliwi prawidłowy rozwój fizyczny i motoryczny. Z czasem jedna ręka stanie się dominująca i to ona będzie służyła m.in. do pisania. Dobrze, jeśli będzie to robiła tak, jak trzeba. Z ekranem poradzi sobie zawsze.
Porady dotyczące prawidłowego trzymania długopisu dostarczył sklep Biurowezakupy24.pl.