Jeśli twój pracownik ma na swoim koncie częste i długotrwałe nieobecności, ty jako pracodawca masz prawo go zwolnić. Jak często do takich nieobecności musi dochodzić? W jaki sposób możesz zwolnić takiego pracownika? Co na ten temat mówi kodeks pracy?
- Czy pracownika można zwolnić za zbyt częste nieobecności? Co mówi kodeks pracy?
- Co musi zawierać oświadczenie o wypowiedzeniu umowy? Kiedy można je złożyć?
- Zbyt częste nieobecności przyczyną zwolnienia – co to oznacza w praktyce? Jak wpływa na firmę?
Czy pracownika można zwolnić za zbyt częste nieobecności? Co mówi kodeks pracy?
Twojego podwładnego nie ma często w pracy? Jego nieobecności powtarzają się zbyt często i dezorganizują pracę w twoim zespole? Polskie prawo mówi: „Możesz taką osobę zwolnić”. W jakich przypadkach? Co musi zostać spełnione?
Pracodawca, jeśli chce zwolnić pracownika, musi zakończyć stosunek pracy – czyli wręczyć pracownikowi wypowiedzenie.
Co musi zawierać oświadczenie o wypowiedzeniu umowy? Kiedy można je złożyć?
Jeśli pracownik jest zatrudniony na umowę na czas nieokreślony, szef musi uzasadnić swoją decyzję – podać konkretny, jasny i prawdziwy powód (art. 30 § 4 k.p.). Dobrze jest również wskazać, jakie negatywne skutki dla firmy niosą częste nieobecności pracownika. Ważne jest przygotowanie dowodów oraz czasem zeznania świadków – innych pracowników – którzy potwierdzą twoją opinię.
Pracodawca nie może zwolnić osoby przebywającej na zwolnieniu lekarskim, może to zrobić po jego powrocie do pracy. Wyjątkiem jest rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, które w praktyce zdarza się niezwykle rzadko, ponieważ pracownikowi na L4 nie jest na rękę kończenie współpracy właśnie w tym momencie.
Pamiętaj! Pracownik ma prawo odwołać się od tej decyzji do sądu pracy. Dlatego tym bardziej ważne jest dla pracodawcy przygotowanie solidnego uzasadnienia popartego dowodami, które później trudno będzie zakwestionować.
Zbyt częste nieobecności przyczyną zwolnienia – co to oznacza w praktyce? Jak wpływa na firmę?
Pracownik, który zbyt długo i zbyt często przebywa na zwolnieniu, np. zwolnieniu lekarskim, w wielu przypadkach utrudnia i spowalnia pracę w firmie. Dla pracodawcy wiąże się to z problemami, np. z problemem zatrudniania kolejnej osoby, a tym samym z dodatkowymi kosztami (wypłata dla nieobecnego pracownika i dla zatrudnionej dodatkowej osoby), z większą ilością pracą, którą obciążony zostaje zespół, z częstymi zmianami grafików czy z problemami zaplanowania urlopów.