Przetargi publiczne cieszą się niezbyt dużym zainteresowaniem ze strony podmiotów gospodarczych. Jak się okazuje – zupełnie niesłusznie. Niska bariera wejścia, która umożliwia zgłoszenie się do przetargu, przy skali potencjalnych korzyści sprawia, że z biznesowego punktu widzenia zwyczajnie warto brać w nich udział. Jakie profity płyną z realizacji zamówień publicznych?
Korzyści płynące z udziału w przetargach publicznych
- niska bariera wejścia
Zamówienia publiczne warto rozpatrywać jako szansę na zdobycie interesującego, intratnego zlecenia dla swojej firmy. W znacznej większości przypadków, przystąpienie do przetargu jest proste – wystarczy tylko spełnić podstawowe warunki przedstawione na wstępie w treści oferty;
- autonomia w wyborze oferty
Przy stosunkowo niedużym wysiłku, przedsiębiorca otwiera przed sobą nowe ścieżki rozwoju przedsiębiorstwa. Spośród aktualnie dostępnych ofert przetargów publicznych, właściciele firmy mogą wybrać takie, którym są w stanie sprostać z uwagi na posiadany sprzęt, wolny czas i zasoby ludzkie. Mogą natomiast pominąć te oferty, które z pewnych względów kompletnie im nie odpowiadają. Taka sytuacja daje duże poczucie autonomii w przeciwieństwie do reguły, zgodnie z którą to klient pojawia się w firmie z mało atrakcyjnym zleceniem, ale którego – z uwagi na przestój – nie możemy odrzucić;
- strategie wizerunkowe
Udział w przetargach publicznych, to również szansa na wypracowanie sobie prestiżu i opinii lidera na rynku usług w danej dziedzinie. Jeśli pracownicy przedsiębiorstwa wykonają zlecenie w sposób rzetelny i profesjonalny, firma może zostać zapamiętana przez innych graczy jako warty współpracy kontrahent. Otwiera to przed nią kolejne ścieżki rozwoju. Wykonując zlecenia, ważne z punktu widzenia mieszkańców danego miasta, przedsiębiorca dostarcza cennych i potrzebnych usług, buduje przy okazji dobry wizerunek swojej firmy jako solidnego partnera i zapewnia sobie niejako darmową reklamę. Daje się poznać od najlepszej strony i zdobywa referencje od ważnych instytucji państwowych. Warto brać udział przede wszystkim w oryginalnych zleceniach, które będą potem stanowić mocny element naszego portfolio. Przemawiają za tym nie tylko względy wizerunkowe, ale również finansowe;
- możliwości zarobku i gwarancja wypłaty
Przetarg publiczny to dobra okazja do zwiększenia przychodów firmy. O gwarancję wypłaty przedsiębiorca nie musi się martwić – aspekt ten regulują zapisy umowy, sporządzone na podstawie art. 70 kodeksu prawa cywilnego. Pewny zleceniodawca i dobry zysk – same korzyści!
Przetargi publiczne. Dlaczego jeszcze warto?
Zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie Grupy Biznes Polska, rynek zamówień publicznych jest obecnie wart około 143 miliarda złotych. Pracodawców może ucieszyć również informacja o dość niewielkiej liczbie kontrahentów konkurujących w danym zleceniu.
Kolejną korzyścią przemawiającą za udziałem w przetargach jest możliwość złożenia oferty wspólnej lub wykonanie zlecenia jako podwykonawca. Co ciekawe, rzeczywistość pokazuje, że nie tylko dużym i profesjonalnym podmiotom gospodarczym, ale również średnim i małym firmom opłaca się brać udział w przetargach. Startując w nich, warto jednak pamiętać, że wiążą się one z dużym stopniem biurokratyzacji.
Kiedy warto zgłosić się do przetargu?
Do przetargu warto zgłosić się przede wszystkim wtedy, kiedy profil działalności firmy pokrywa się z zapotrzebowaniem wyrażonym w ofercie. Wówczas doświadczony w danej dziedzinie przedsiębiorca odpowiada na konkretne i aktualne ogłoszenie swoją dobrze dopasowaną ofertą. Zamówienia publiczne to również pewnego rodzaju forma pozyskiwania nowych klientów, którzy w innym przypadku sami nie zgłosiliby się do firmy. Zaletą tej sytuacji jest fakt, że przedsiębiorca w sposób aktywny walczy o klienta i sam wychodzi naprzeciw jego potrzebom. W ten sposób może uniknąć przestoju w branży i przetrwać najtrudniejsze miesiące w roku. W specyficznych dziedzinach, na przykład w branży budowlanej, nie zawsze istnieją dogodne możliwości pozyskiwania klientów. Dzieje się tak w przypadku bardzo dużych zamówień publicznych, na przykład tych dotyczących remontu strategicznego dla danego miasta budynku czy odnowienia reprezentacyjnego placu. Z perspektywy przedsiębiorcy, przetarg jest w tej sytuacji jedyną możliwością, która pozwala wykonać tego typu dobrze płatne, ważne i prestiżowe zlecenie. W takich sytuacjach zdecydowanie warto spróbować swoich sił i zgłosić się do przetargu.