Choć mądre przysłowie mówi, aby nie oceniać książki po okładce, w przypadku sklepów oraz miejsc handlu nie znajduje ono szczególnego zastosowania. Większość ludzi to wzrokowcy, a odpowiednio dobrane elementy wystroju mają za zadanie przyciągać ich wzrok oraz kierować tam, gdzie znajduje się towar do kupienia. Niezależnie od tego, czy ma się duży sklep czy też mniejszy, odpowiednie rozmieszczenie towarów i elementów reklamowych ma potężny wpływ na to, jak dużo czasu spędzi klient w sklepie oraz jakie towary go zainteresują.
Wizualizacja obejmuje takie elementy jak rozmieszczenie stoisk i alejek, a także często ignorowane przez właścicieli sklepów elementy jak posadzka czy materiały witryn. Warto zauważyć, że pieczywo w sklepach wielkopowierzchniowych jest często sprzedawane na drewnianych półkach. Jest to dobry krok, bowiem kojarzą się one lepiej, z dobrej jakości pieczywem niż półki plastikowe. Ponadto wizualizacja obejmuje odpowiednie oświetlenie sklepu oraz rozmieszczenie kas.
Duże sieci handlowe posiadają wzorce i schematy, które stosowane są w każdej placówce. Podobnie sieci franczyzowe wyposażają sklepy partnerskie w elementy, z jakimi kojarzona jest cała marka. Jeśli jednak jest się niezależnym handlowcem, dobrze wypracować swój własny styl, dopasowany do posiadanej przestrzeni handlowej oraz profilu sklepu.
Oczywiście niewiele osób wie, w jaki sposób przeprowadzić wizualizację. Dlatego też dobrze skorzystać w tym temacie z pomocy specjalistycznych firm, które zajmują się tego typu działalnością i pomogą w profesjonalny sposób przygotować sklep pod kątem klientów, zgodnie z zasadami marketingu. Wizualizacja pozwoli też ustalić inne parametry, jak np. przepustowość sklepu.
Wiele zajmujących się takim działaniem firm posiada usługi dodatkowe, jak na przykład przygotowywanie tabliczek informacyjnych, tabliczek kredowych na stoiska z mięsem, liter przestrzennych. Jak wykazują badania, odpowiednio stworzona wizualizacja to wzrost sprzedaży towarów nawet o 30%, co przy handlu detalicznym ma duże znacznie. Do wizualizacji dochodzą również materiały marketingowe, jak stojaki czy banery, które oferowane są przez hurtownie w ramach współpracy.