Możesz mieć bardzo dobrze napisane CV i list motywacyjny, duże doświadczenie i idealnie pasować do firmy, ale niestety w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej wypadasz nie najlepiej. Pocą Ci się ręce, unikasz kontaktu wzrokowego z rekrutującym albo kręcisz się nerwowo na krześle. Świadczy to o tym, że nie potrafisz zapanować nad mową ciała, która jest bardzo ważna i ma wpływ na twój końcowy sukces.
„Jak Cię widzą tak Cię piszą” – to przysłowie, o którym warto pamiętać w trakcie przygotowywania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Według osób, które przeprowadzają rekrutacje, wystarczy tylko kilka pierwszych 30–60 sekund, aby stwierdzić, czy kandydat nadaje się do pracy. Zapytacie: Na jakiej podstawie? Otóż okazuje się, że mowa ciała sygnalizuje jakim pracownikiem będziesz. Powiesz, że nie mowa ciała a to co mówisz na pewno przekona rekrutującego do ciebie. Otóż musisz wiedzieć, że nawet jeśli twoje wypowiedzi będą świadczyły o twojej pewności siebie i wiedzy, a twoje gesty, postawa i mimika dokładnie temu przeczą, to nie będziesz wiarygodna. Komunikaty niewerbalne sprzeczne ze słowami często zrujnują twoje starania o pracę.
Jak temu zaradzić? Oto kilka podpowiedzi co należy a czego nie należy robić w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Wiedza na temat mowy ciała pozwoli ci poczuć się pewniej i zmniejszy twoją nerwowość w trakcie rozmowy z rekrutującym.
1. Przed rozmową kwalifikacyjną poproś przyjaciółkę, aby zadawała Ci trudne pytania, które mogłyby paść w czasie rekrutacji i jednocześnie obserwowała twoje zachowanie. Następnie poproś ją, aby powiedziała Ci jakie gesty wykonywałaś w trakcie rozmowy, czy utrzymywałaś kontakt wzrokowy, w jakiej pozycji siedziałaś. Te informacje pomogą ci wyeliminować niepożądaną mimikę, niewłaściwe gesty i postawę. Kiedy już zostaniesz sama, stań przed lustrem i poćwicz mowę ciała.
2. Zanim wejdziesz do pokoju, w którym będzie odbywała się rozmowa kwalifikacyjna, sprawdź czy twoje dłonie są ciepłe i suche.
3. Na początku rozmowy kwalifikacyjnej poczekaj aż osoba rekrutująca poda Ci dłoń. Następnie ściśnij dłoń dość pewnie jednocześnie utrzymując kontakt wzrokowy. Pamiętaj – słaby uścisk może być odebrany jako oznaka słabego charakteru.
4. Usiądź dopiero wtedy gdy cię o to poproszą. Jeśli zajmiesz miejsce zbyt daleko, może to zostać odebrane, jakbyś się czegoś obawiała. Nie staraj się być również nazbyt przyjacielska i nie siadaj zbyt blisko osoby rekrutującej, ponieważ może ona czuć się w takiej sytuacji niekomfortowo. Najbezpieczniej jest zająć miejsce naprzeciwko osoby rekrutującej lub to, które zostanie przez nią wskazane.
5. Nie siadaj na krawędzi krzesła jednocześnie dotykając plecami jego oparcia – taka postawa jest niechlujna. Usiądź prosto i w czasie rozmowy lekko przechyl się do przodu – w ten sposób pokażesz, że jesteś zainteresowana rozmową i zaangażowana. Przyjmij postawę otwartą (nie siedź z założonymi rękami i skrzyżowanymi nogami).
6. Połóż dłonie na kolanach bądź na oparciach krzesła, nie bębnij paznokciami o blat stołu. Nie baw się włosami, nie zagryzaj warg, nie ziewaj, nie oglądaj sobie dłoni, nie dotykaj twarzy (jest to oznaka, że możesz być nieuczciwa), unikaj zbytniego gestykulowania.
7. Utrzymuj kontakt wzrokowy, ale nie patrz intensywnie w oczy rekrutującego. Najlepiej jeśli zawiesisz swój wzrok na wysokości czubka jego nosa. Jeśli rozmowę z tobą przeprowadzają dwie, trzy osoby, to odpowiadając na pytania staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy z każdą z nich. Jeśli będziesz patrzyła na boki, na podłogę lub na blat stołu, to może być to odebrane jako brak pewności siebie. Osoba rekrutująca – widząc taką postawę – może być mniej zaangażowana w rozmowę.
8. Mów wyraźnie i nie za szybko. Głęboki i spokojny głos sugeruje, że jesteś pewna siebie i rozluźniona, natomiast piskliwy – że możesz być nerwowa. Niepewni siebie kandydaci niestety nie potrafią zapanować nad swoim głosem, często używają przerywników typu „yyyy”, „aaaa”, mają problemy z mówieniem na temat.
9. Uśmiechaj się i bądź pozytywnie nastawiona.
10. Po zakończeniu rozmowy – bez względu na to jak poszła – uśmiechnij się przy pożegnaniu. Twój uścisk dłoni powinien być mocny. Zachowaj wyprostowaną postawę.
Pamiętaj! Musisz komunikować się werbalnie i niewerbalnie w sposób profesjonalny.