W komunikacji niewerbalnej bardzo istotny jest kontakt wzrokowy, w tym jego intensywność i obszar. Intensywność spojrzenia wskazuje m.in, czy dana osoba jest zainteresowana tym co ktoś do niego mówi czy też nie. Natomiast obszar kontaktu wzrokowego uświadamia nam gdzie powinnyśmy kierować wzrok w czasie rozmowy.
Intensywność kontaktu wzrokowego
Oto kilka wskazówek:
Jeśli utrzymujesz kontakt wzrokowy mniej niż przez 30% czasu rozmowy, twój rozmówca może pomyśleć, że:
- nie jesteś zainteresowana tematem rozmowy,
- jesteś nieśmiała,
- jesteś nieszczera,
- nie jesteś przygotowana do rozmowy,
- ukrywasz coś bądź,
- lekceważysz go.
Jeśli poświęcasz rozmówcy od 30 do 60% czasu przeznaczonego na rozmowę, oznacza to, że szanujesz go i z zainteresowaniem słuchasz tego co mówi.
Jeśli utrzymujesz kontakt wzrokowy powyżej 60% czasu rozmowy, to twój rozmówca może pomyśleć, że:
- jesteś napastliwa lub
- bardziej interesuje cię on sam niż temat rozmowy.
W kontaktach biznesowych najlepiej będzie jeżeli swojemu rozmówcy poświęcisz od 30 do 60% czasu przeznaczonego na rozmowę (spotkanie). Twoje spojrzenie nie może trwać krócej niż 3 sekundy a nie dłużej niż 5 sekund.
Obszary kontaktu wzrokowego
Obszar kontaktu wzrokowego to miejsce, w które kierujesz wzrok. Miejsce to uzależnione jest od rodzaju kontaktu z inną osobą.
Wyróżnia się:
- kontakt wzrokowy intymny – wzrok skierowany jest poniżej twarzy (szyja, dekolt, klatka piersiowa, pas i poniżej pasa)
- kontakt wzrokowy oficjalny – wzrok skierowany jest prosto w oczy lub w okolice oczu
- kontakt wzrokowy towarzyski – wzrok skierowany jest w okolice nosa i ust