Wybierając się na spotkania biznesowe do Włoch, warto znać zasady savoir vivre panujące w tym kraju. Oto wskazówki, jak należy przygotować się do kolacji z włoskim partnerem biznesowym i zachowywać się podczas niej.
Ubiór
Ubranie powinno być zgodne z najnowszymi trendami, ale bez zbędnych ekstrawagancji. Natomiast torebka i buty powinny być wysokiej jakości, a jeśli w dodatku będą miały logotyp włoskiego projektanta, zaskarbisz sobie serdeczność swojego partnera biznesowego.
Pojawienie się na umówionym spotkaniu
Jak w przypadku każdego innego kraju nigdy nie spóźniaj się na biznesowe spotkanie z włoskimi wspólnikami. Nie bądź jednak zdziwiona jeśli oni sami spóźnią się o 15-30 minut. Dodatkowy czas możesz spędzić ćwicząc włoskie rozmówki albo przeglądając jeszcze raz dokumenty, które będą ci potrzebne podczas spotkania.
Tempo
Włosi jedzą bardzo powoli, a posiłek trwa kilka razy dłużej niż w innych krajach. Lunche i kolacje biznesowe trwają średnio 3 godziny, a zdarza się, że nawet 4. Nie planuj więc innego spotkania. Delektuj się jedzeniem, tak jak robią to twoi biesiadnicy. Nie przejmuj się obsługą restauracji – nikt nie będzie was popędzał. Nie dostaniecie również rachunku jeśli o to nie poprosicie.
Pizza i spaghetti
W północnych Włoszech pizzę kroi się nożem, a jej kawałki wkłada do ust przy pomocy widelca. Natomiast na południu kraju kawałki pizzy bierze się rękoma. W obu częściach Włoch panuje zasada, że pizzy nie polewa się ketchupem. Jeśli to zrobisz, kucharz będzie na ciebie obrażony.
Przed rozpoczęciem jedzenia spaghetti rozłóż na kolanach serwetkę. Makaron nawija się samym widelcem, nie jest do tego potrzebna ani łyżka ani nóż.
Kawa
Dla Włochów kawa to bardzo poważna i drażliwa kwestia. Po posiłku muszą koniecznie wypić espresso. W żadnym wypadku nie zamawiaj kawy z mlekiem. Latte, Americana, Cappuccino i każdy inny kawowy napój z dodatkiem mleka serwowane są tylko rano i po południu.
Rachunek
We Włoszech płaci ten, kto zaprasza na kolację.
Rozmowa
Podczas spotkania nie rozpoczynaj tematów politycznych i religijnych, natomiast komplementuj poglądy i osiągnięcia swoich partnerów biznesowych – Włosi lubią miłe słowa skierowane pod ich adresem.