zamknij
Savoir vivre w czasie imprezy firmowej

Savoir vivre w czasie imprezy firmowej

0udostępnień
impreza firmowa

Imprezy firmowe to sytuacje kiedy należy zachować się bardzo taktowanie. Znajomość etykiety w trakcie tych spotkań może ci pomóc w wspinaniu się po drabinie sukcesu, jak i trzymaniu się z dala od kłopotów.

Przyjęcie firmowe rządzi się innymi zasadami niż impreza w gronie przyjaciół. W jego tracie nie powinnaś przekraczać pewnych granic.

Iść czy nie iść

Nawet nie próbuj się wymigiwać z pójścia na taką imprezę, no chyba że masz naprawdę bardzo poważny powód (brak czasu nie jest dobrym wytłumaczeniem). Jeśli na nią nie pójdziesz, może to być źle odebrane przez inne osoby. Impreza biurowa jest okazją do zawiązania nowych relacji i przyjaźni w pracy. Chwytaj taką okazję obiema rękoma.

Ubiór na imprezę firmową

Fot. Fotolia.com
Fot. Fotolia.com

Zasadniczo imprezy firmowe odbywają się po pracy, dlatego nie masz zbyt wiele czasu na przygotowanie się do niej. W czasie imprezy powinnaś wyglądać schludnie i profesjonalnie. Najlepszym strojem na tę okazję to business casual, np. nieformalna sukienka o odpowiedniej długości. Jeśli impreza ma temat przewodni, to powinnaś dostosować do niego swój strój. Nie odstawaj od innych. Jeśli masz wątpliwości co na siebie włożyć, podpytaj się wcześniej swoich koleżanek, w co planują się ubrać.

Sama czy z partnerem

Przeczytaj uważnie zaproszenie – jeśli zaznaczono w nim, że impreza jest tylko dla pracowników, to sprawa jest oczywista. Czasami pracodawcy, organizując przyjęcie, dopuszczają możliwość przybycia na nie z osobą towarzyszącą. Jeżeli jesteś singielką, to zastanów się kogo ze sobą zabierzesz. Najlepiej jeśli osoba ta nie wywoła zamieszania swoim kontrowersyjnym zachowaniem. Pamiętaj, że na takiej imprezie możesz być obserwowana przez znajomych i przełożonych. Dodatkowe plotki na temat niewłaściwego zachowania twojego partnera nie są ci potrzebne.

Rozmowy w czasie imprezy firmowej

Jeśli jesteś osobą gadatliwą, to w czasie imprezy firmowej postaraj się powstrzymywać przed „paplaniem”. Nie oznacza to jednak, że masz unikać rozmów i milczeć – wręcz przeciwnie, brak kontaktu z innymi będzie źle odebrany. W trakcie rozmowy możesz być mniej formalna, ale nie przesadzaj. Trzymaj się bezpiecznych tematów, zwłaszcza wtedy gdy rozmawiasz z kimś pierwszy raz. Nie angażuj się w dyskusje, które mogą zepsuć atmosferę imprezy (np. dotyczące polityki, religii). Unikaj również rozmów o pracy, plotek na temat współpracowników. Nie flirtuj z kolegami z pracy.

Fot. Fotolia.com

Tak samo ważne jest mówienie jak słuchanie. Okazuj zainteresowanie, kiedy ktoś do Ciebie mówi.

Przyłączaj się do różnych grup

Krąż wśród ludzi i staraj się dołączyć do innych grup. To dobra okazja, aby poznać inne osoby pracujące w tej samej firmie. Wymieniaj się z nimi swoimi opiniami i doświadczeniami. Jeśli podchodzenie do innych jest dla ciebie krępujące, to spróbuj się zaprzyjaźnić z kimś kto siedzi w kącie i z nikim nie rozmawia. Jest duże prawdopodobieństwo, że się dogadacie.

Jedzenie na imprezie firmowej

W trakcie imprezy jedz i pij z umiarem – nawet jeśli wszystko co jest na stole wygląda pyszne i z chęcią zjadłabyś zdecydowanie więcej. Zasad ta dotyczy również alkoholu. Pod wpływem alkoholu możesz stać się zbyt zuchwała – a to może być źle odebrane przez innych. Nie dawaj im powodów do plotek.

Uściski na imprezie firmowej

Impreza firmowa może być też okazją, aby powiedzieć i pokazać komuś, że go lubisz. Ale uwaga! Nie przesadzaj z tym, aby nikt nie posądził cię o molestowanie seksualne.

Szanse

To zazwyczaj szef daje sygnał do zorganizowania imprezy firmowej. Skorzystaj z okazji i próbuj zbudować z nim dobre relacje. W trakcie przyjęcia podejdź do niego, podziękuj mu za imprezę, pochwal jedzenie. Jednak nie trzymaj się szefa kurczowo przez cały wieczór – takie zachowanie zostanie odebrane negatywnie zarówno przez przełożonego, który po jakimś czasie może mieć dość twojego towarzystwa jak i przez współpracowników. Daj innym szansę na rozmowę z przełożonym.

Kiedy masz zamiar opuścić imprezę firmową

Jeśli jesteś już zmęczona lub znudzona, to czas opuścić imprezę. Podejdź do organizatora i podziękuj mu za pyszne jedzenie, bardzo dobrą organizację przyjęcia (nawet jeśli masz inne zdanie). Pokaż, że jesteś wdzięczna i zadowolona.

savoir vivre przy przywitaniu

Savoir vivre przy powitaniu

kontakt wzrokowy

Intensywność i obszar kontaktu wzrokowego