Bez znaczenia czy jesteś praktykantką czy dyrektorem, wszyscy mamy chwile kiedy nie ogarniamy pracy i to nas przytłacza. I bez względu na to, czy winimy za to naszą kulturową obsesję bycia ciągle „pod telefonem”, czy naszą nieumiejętność wyłączenia się na chwilę, rezultat może być paraliżujący. Dlatego warto wiedzieć co należy zrobić kiedy tak się czujemy.
Czy kiedykolwiek siedziałaś przy biurku o godzinie 15.00 z pustym żołądkiem, patrzyłaś zmęczonymi oczami na skrzynkę mailową, w której czekało na ciebie 70 wiadomości, oznaczonych jako pilne, i odczuwałaś stres z powodu nadmiernej ilości zadań? A w rezultacie tego odczuwałaś frustrację, ponieważ nie potrafiłaś podjąć decyzji za którą sprawę powinnaś się zabrać? Jeśli tak, to znaczy, że miałaś do czynienia z poczuciem przytłoczenia.
Zapewne w takich sytuacjach myślałaś o rzuceniu pracy lub przynajmniej wyrzuceniu przez okno komputera. My
jednak chcemy cię przekonać, abyś w tak krytycznej chwili nie panikowała (w końcu w obecnych czasach trudniej o pracę, więc jej porzucenie nie jest najlepszym pomysłem a komputer też kosztuje) a raczej zdała sobie sprawę, że po prostu doszłaś do punktu decyzyjnego, albo dokładniej do momentu wyznaczenia priorytetów. Dlatego zanim weźmiesz się za kolejne zadanie, wstań od biurka, weź jakąś przekąskę i idź na spacer. Po powrocie spróbuj zastosować proponowane przez nas trzy kroki.
Krok 1. Rozpisz zadanie
Gdy czujesz się przytłoczona wielkością projektu, rozpisz go na mniejsze zadania. Wtedy łatwiej ci się będzie z nim uporać.
Krok 2. Ułóż zadania według ważności
Na każdej kartce typu post-it wypisz kolejno zadania, które masz wykonać. Teraz ułóż z nich kupki – na pierwszej zadania na dziś, na drugiej – zadania na tydzień, na trzeciej – zadania na przyszłość. Bierz pod uwagę stopień ich ważności. Kiedy wykonasz dane zadanie, wyrzuć właściwą kartkę. Dzięki temu jesteś o krok bliżej do odzyskania kontroli nad tym co robisz. Jeśli nie jesteś zwolenniczką zapisywania zadań na karteczkach samoprzylepnych, użyj do tego kalendarza.
Krok 3. Zrelaksuj umysł
Kiedy czujesz się przytłoczona, twój umysł nie potrafi przetworzyć jednocześnie wszystkich informacji, których od niego wymagasz. Dlatego daj mu się zrelaksować. Weź kilka głębokich oddechów, wyjdź na spacer, porozmawiaj przez telefon z kimś kto potrafi cię zrelaksować, a potem wróć do konstruktywnej pracy.